Listar Artículos Open Access por autor "Dolores-Flores, Crisólogo"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
Aproximación teórica al concepto de discontinuidad.
Dolores-Flores, Crisólogo; Nolasco Hesiquio, Hermes; Sigarreta, José M.; B. Mederos, Otilio (Revista Iberoamericana de Ciencias, 2016-01)In this paper, the methodological handling of the formation of mathematical concepts through the cultural historical focus of Vigotsky is fundamentally based on the Theory of Mental Actions and the Theory of Activity. On ... -
Concepciones de profesores de matemáticas acerca de la evaluación vistas a la luz de la reforma educativa actual en México.
Dolores-Flores, Crisólogo; Garcia Garcia, Javier (Revista Paradigma, 2017-01)This article presents the results of a research that explored the conceptions of a group of math teachers about assessment and its relation to current educational reform. A comparative study of their externalized conceptions ... -
Concepciones de Profesores de Matemáticassobre la Evaluación y las Competencias.
Dolores-Flores, Crisólogo; Garcia Garcia, Javier (NÚMEROS, Revista de Didáctica de las Matemáticas., 2016-05)En este artículo se reportan los resultados de una investigación cuyo objetivo es explorar las concepciones de profesores de matemáticas de bachillerato acerca de la evaluación y las competencias. Para lograrlo se aplicó ... -
Conceptualizaciones de pendiente: Contenido que enseñan los profesores del Bachillerato.
Salgado Beltran, Gerardo; Rivera-López, Martha Iris; Dolores-Flores, Crisólogo (UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática., 2020-01)This paper describes the results of a research whose objective was explore the conceptualizations of slope in content taught by high school mathematics teachers, through the class notes of their students' math notebook. ... -
Conexiones Intramatemáticas y Extramatemáticas que se producen al Resolver Problemas de Cálculo en Contexto: un Estudio de Casos en el Nivel Superior
Dolores-Flores, Crisólogo; García García, Javier (Scielo, 2017-04) -
Conexiones intramatemáticas: el caso del Cálculo en estudiantes de bachillerato.
Garcia Garcia, Javier; Dolores-Flores, Crisólogo (Foro de Estudios sobre Guerrero., 2017-02-06)This paper answers the research question: What intramatemáticas connections establish high school students in the field of calculus, particularly between the derivative and integral? We use a conceptual framework, in ... -
Conexión entre derivada e integral en el registro algebraico en bachillerato.
Garcia Garcia, Javier; Dolores-Flores, Crisólogo (Innovación e Investigación en Matemática Educativa, 2019-05) -
Creencias de profesores de matemáticas fuera del campo acerca de la evaluación de los aprendizajes.
Valle Zequeida, Maria Eulalia; Martinez Sierra, Gustavo; Garcia Garcia, Javier; Dolores-Flores, Crisólogo (Innovación e Investigación en Matemática Educativa, 2019-01) -
Creencias de profesores de matemáticas fuera del campo acerca de las matemáticas. El caso de su enseñanza y la evaluación de los aprendizajes.
Valle Zequeida, Maria Eulalia; Martinez Sierra, Gustavo; Garcia Garcia, Javier; Dolores-Flores, Crisólogo (Ediciones Eón y Universidad Autónoma de Guerrero., 2018-06) -
El concepto de pendiente: estado de la investigación y prospectivas.
Abreu Blaya, Ricardo; Dolores-Flores, Crisólogo; Sanchez Santiesteban, Jose Luis; Sigarreta, José M. (NÚMEROS, Revista de Didáctica de las Matemáticas., 2020-03)In the last two decades there has been a proliferation of research on the concept of slope which, while mostly concerned with the theoretical study of conceptualizations, through them also addressed the structuring of ... -
Estabilidad y cambio conceptual acerca de las razones de cambio en situación escolar
Dolores-Flores, Crisólogo; García García, Javier; Galvez Pacheco, Angelica (Scielo, 2017-08) -
Explorando las Conceptualizaciones de la Pendiente en Estudiantes Universitarios.
Rivera-López, Martha Iris; Salgado Beltran, Gerardo; Dolores-Flores, Crisólogo (Bolema, Rio Claro., 2019-01)This article reports an investigation that explored Slope¿s conceptualizations in 21 university students. The data was collected with a Task-Based Interview and for its data analysis it focused on the identification of key ... -
Las matemáticas son para ser aplicadas: Creencias matemáticas de profesores mexicanos de bachillerato
Martínez Sierra, Gustavo; García García, Javier; María Valle Zequieda; Dolores-Flores, Crisólogo (Educación Matemática, 2019-02)Beyond elementary levels, little has been researched about the mathematical beliefs beliefs about mathematics, their teaching and their learning of in-service teachers. To begin filling this gap, the present qualitative ... -
Methodology based on problem solving in the treatment of the concept of limit to infinity
Morales Carballo, Armando; Dolores-Flores, Crisólogo; Nolasco Hesiquio, Hermes; Hernández Gómez, Juan Carlos; Sigarreta Almira, José María (International Journal of Research in Education Methodology, 2014-01)In this research, a methodological strategy it is raised for the assimilation of the concept of infinity limit in the teaching and learning of calculus at the University level. The strategy considers the contributions and ... -
On the contextualization of mathematical problems
Dolores-Flores, Crisólogo; Bahena Salgado, Amín; Sigarreta Almira, José María; González Yero, Ismael (International Journal of Research in Education methodology, 2015-04-03)In this work the treatment of the cognitive interests of students is revealed, it is a way that allows the stratification of the group students according to their tastes and aspirations, and from that position by contextualizing ...